Marketing Websites & webshops

Gebruik Google Analytics om uw e-commerce verkoop te stimuleren – Webshop laten maken

Als u een webshop heeft, moet u Google Analytics gebruiken. 

Sinds de introductie in 2005 levert Google Analytics gegevens voor websites in alle branches. Voor e-commerce winkels is Analytics een nu eenmaal een must.

Als u een webshop hebt kunnen deze gegevens zorgen dat u meer omzet genereert. 

Maar het omgekeerde is ook waar: verkeerd geïnterpreteerde data drijft uw winkel de grond in.

Verkeerd geïnterpreteerde gegevens kunnen gemakkelijk het verschil maken tussen het converteren van een lead of het verliezen ervan. En voor een startup of een e-commerce winkel die probeert uit te breiden, telt elke verkoop.

In de handen van de juiste gebruiker is Google Analytics een krachtig hulpmiddel om het succes van uw webshop te analyseren en nieuwe strategieën te ontwikkelen waarmee u uw inkomsten kunt blijven verhogen.

Maar een tool is alleen nuttig als je weet hoe je hem moet gebruiken. 

google analytics

Als u niet weet hoe u het op de juiste manier moet gebruiken, kunt u uiteindelijk belangrijke beslissingen nemen op basis van foutieve gegevens .

Dus hoe kunt u deze valkuilen vermijden en het meeste uit Google Analytics halen?

Laten we het uitzoeken. Hier zijn een paar stappen om u te helpen Google Analytics te gebruiken om de verkoop te stimuleren en succes te ervaren voor uw e-commerce winkel.

 

Laten we beginnen.

 

1. Optimaliseer inhoud met zoeken op locatie

Wat onderscheidt succesvolle bedrijven van niet-succesvolle bedrijven?

Antwoord: contentoptimalisatie. Succesvolle bedrijven zijn degenen die waarde bieden aan hun klanten.

Maar hoe weet u wat uw klanten willen?

Google Analytics heeft een ingebouwd zoektermrapport waarmee u kunt zien waarnaar uw bezoekers op uw site zoeken.

Geen enquêtes of lange gesprekken nodig. Het zijn het soort gegevens dat uw positie in zoekmachines gemakkelijk kan verbeteren.

Een e-commerceplatform kan maar zo veel informatie bieden. Maar Google Analytics geeft u de mogelijkheid om verder te gaan dan u dacht te kunnen doen.

Met het rapport Zoektermen krijgt u een glimp van wat uw site mist vanuit het perspectief van uw bezoeker.

Leer de exacte zoekwoorden kennen waarnaar uw bezoekers zoeken en stem uw inhoud af op datgene wat volgens de gegevens het belangrijkst is.

 

2. Maak uzelf vertrouwd met de “journey” van uw koper 

Uw koper doorloopt een stapsgewijs proces voordat hij of zij besluit om uiteindelijk bij u te kopen.

De reis van de koper voor elk bedrijf ziet er een beetje anders uit. Dus ik kan je niet precies vertellen hoe die van jou eruit ziet.

Maar ik kan u helpen erachter te komen hoe uw leads in daadwerkelijke verkopen veranderen.

Het begint met persoonlijke klantenservice.

En hoewel de “reisduur” van de ene koper gemakkelijk verschilt van de andere, volgen ze allemaal een bepaald pad.

In elk deel van hun reis ontwikkelen ze pijnpunten – hun vragen veranderen – en daar moet je iets aan doen.

Als u een gestructureerde handleiding volgt, weet u wat deze pijnpunten zijn en hoe u ze kunt oplossen.

buyers journey

 

De beste klantenservice is wanneer uw leads het gevoel hebben dat u bij elke stap bij hen bent.

Dus waar komt Google Analytics in dit geval in beeld?

Het Analytics-platform helpt u het contactpunt te ontdekken waar uw klant stopt met de interactie met uw site.

Is het op een bestemmingspagina, kassa of een blog? Zijn er manieren om ze terug te krijgen?

Dit is waar het rapport Gedragsstroom binnenkomt.

 

U kunt ook filteren op bron / medium om de reis van de koper op basis van kanaal te bepalen.

Navigeer gewoon naar het rapport Gedragsstroom en verander de vervolgkeuzelijst in de eerste kolom om de weergegeven resultaten aan te passen.

Analyseer dit rapport om contactpunten met de meeste drop-offs te targeten. Dit verbetert de betrokkenheid en verhoogt het aantal conversies.

Stem uw inhoud af op de reis van de koper op basis van wat elk kanaal laat zien en ontmoet uw klanten waar ze zijn.

3. Begrijp de interesses van uw klant

Elke klant heeft zijn eigen reden waarom hij uw platform bezoekt.

Google Analytics geeft details over de interesses van uw klanten. Weten wat elke klant wil en waarin hij geïnteresseerd is, is de sleutel tot die verkoop.

De gegevens die u in Google Analytics vindt, vergemakkelijken het proces om uw merk af te stemmen op wat echt belangrijk is voor uw publiek.

 

4. Uw leads converteren

Nu is het tijd om eens te kijken hoe de geest van uw bezoeker werkt.

Wat is het ideale aantal interacties met uw merk?

Google Analytics laat je zien – zonder het bovennatuurlijke aspect.

In het rapport Padlengte ziet u precies hoeveel interacties er nodig zijn voordat ze een aankoop doen.

U kunt ook de conversiewaarde voor elke padlengte zien

Dit zal u helpen bepalen of langere marketingcampagnes de moeite waard zijn of dat u uw inspanningen ergens anders moet richten.

 

5. Evalueer gegevens van uw webshop

Google Analytics heeft een gespecialiseerde functie die voorziet in de gegevensbehoeften van elke e-commercesite.

Deze functie biedt een uitgebreid rapport van wat u moet weten om efficiënte marketinginspanningen en verkoopstrategieën rond uw producten te ontwikkelen.

Door simpelweg op E-commerce in uw Google Analytics-zijbalk te klikken, krijgt u toegang tot gegevens.

U kunt informatie bekijken over het bestedingspatroon van uw klanten, hun voorkeursprijs, welke producten ze het vaakst kopen en meer.

En u kunt de prestaties zelfs filteren op SKU’s als dat gemakkelijker is.

 

Conclusie

Content is een enorme drijvende kracht achter het succes van uw online bedrijf. 

Werk hard aan het optimaliseren van inhoud en u zult een verschil zien. Zorg ook dat jouw website / webshop voldoende CTA’s heeft.

Als u de klantreis van uw klanten goed begrijpt, kunt u hen beter helpen en hun pijnpunten aanpakken.

Het belangrijk om de behoeften van de klant te begrijpen en geweldige klantenservice te bieden.

Beseffen dat elke koper zijn eigen unieke interesse heeft, is de sleutel tot succes.

Hoe goed uw product ook is, u kunt gewoon niet garanderen dat mensen het zullen kopen.

Door met Google Analytics te werken  wordt het hele proces op één lijn gebracht, zodat u kunt volgen wat werkt en wat niet.

 

Google Analytics zit boordevol rapporten en informatie die direct beschikbaar is om u van gegevens te voorzien. 

Hoe zet u Google Analytics in voor de verkoop van uw e-commercesite?