Zoekmachine positionering (SEO)
Wat is positionering in zoekmachines?
Zoekmachinepositionering is de voortdurende praktijk van het optimaliseren van webpagina’s om hogere (of meer) resultaten te behalen in zoekmachines voor specifieke zoekwoorden.
Met andere woorden:
Zoekmachine-positionering is een term in de zoekmachine-optimalisatie die zich richt op het behalen van hogere posities voor specifieke pagina’s. Anderzijds heb je ook het werken aan technische SEO- verbeteringen voor de hele site of het kiezen van zoekwoorden om voor te optimaliseren.
Waarom is positionering in zoekmachines belangrijk?
Een recent studie dat we hier bij iReto hebben uitgevoerd, heeft uitgewezen dat de meeste bezoekers komen uit de organische klikken.
We ontdekten ook dat door slechts één plek omhoog te gaan, de CTR met 30% kan verbeteren.
CTR: is het percentage vertoningen dat heeft geleid tot een klik. Je kan de gemiddelde CTR berekenen door je bezoekers te delen door uw totaal aantal vertongingen.
De positionering in zoekmachines gaat alleen over het behalen van hogere Google-ranglijsten. Dat komt omdat de Google-SERP ’s niet meer alleen een lijst met 10 blauwe links zijn. In plaats daarvan bevat de eerste pagina van Google nu veel ” SERP-functies “, waaronder:
- Uitgelichte fragmenten
- Kennis grafieken
- Topverhalen
- Video resultaten
Maar hoe kun je nu het maximale uithalen uit de zoekmachine-positionering?
Stap 1: optimaliseer uw bestaande inhoud opnieuw
Uw eerste stap is ervoor te zorgen dat uw huidige pagina’s 100% geoptimaliseerd zijn voor SEO. Vooral pagina’s die al op de eerste of tweede pagina staan.
Waarom is dit belangrijk?
Google denkt al dat uw site een relevant resultaat is voor uw doelzoekwoord.
(Anders zou u nergens in de buurt van de eerste pagina van de zoekresultaten zijn)
Het enige dat u hoeft te doen, is een aantal SEO- en UX-verbeteringen op de pagina aanbrengen op die pagina. En je wordt klaargestoomd voor hogere ranglijsten.
Stap 2: gebruik backlinks
Nu uw pagina aanzienlijk beter is, is het tijd om interne links te maken die naar die pagina verwijzen.
In het bijzonder wilt u interne links toevoegen aan autoriteitspagina’s op uw site. En laat die links verwijzen naar pagina’s die een rangschikking nodig hebben.
U kent waarschijnlijk al de pagina’s op uw site met de meeste linkautoriteit.
Als dat niet het geval is, kunt u een SEO-tool van iReto gebruiken om uw pagina’s met hoge autoriteit te identificeren.
Stap 3: Optimaliseer voor organische klikfrequentie
Google gebruikt organische klikfrequentie (CTR) om erachter te komen welke resultaten super relevant zijn. En die niet goed passen bij dat zoekwoord.
Bijvoorbeeld:
Volgens de Google Search Console staat deze pagina op mijn site op # 8 in Google. En het heeft een CTR van ongeveer 3%.
En als ik deze CTR naar 5% of zelfs 7% zou kunnen krijgen, zou dat een sterk signaal naar Google sturen dat mensen ECHT mijn site willen bekijken. En ze zouden me waarschijnlijk een paar plekken opblazen.
Maar als mijn CTR daalde tot 1%, zou dat het tegenovergestelde bericht sturen. Het zou Google vertellen: “Mensen willen deze site niet zien in de resultaten voor dit zoekwoord”. Dus ze zouden me waarschijnlijk in verband brengen met pagina 2 of 3.
Daarom is het belangrijk op maandelijks te werken aan je SEO optimalisatie, om je CTR zo hoog mogelijk te krijgen.
Stap 4: Verbeter uw Core Web Vitals-score
Core Web Vitals is een rapport in Console dat u vertelt “hoe uw pagina’s presteren op basis van gebruiksgegevens uit de echte wereld”.
Met andere woorden: Google gebruikt Chrome-gegevens om te zien hoe mensen omgaan met uw site. En ze delen die gegevens met jou.
Core Web Vitals is nog geen direct ranking-signaal. Toch is het absoluut de moeite waard om voor te optimaliseren.
Waarom?
Omdat een slechte gebruikerservaring kan direct en indirect invloed hebben op de positionering van uw zoekmachine.
Direct signaal:
Stel dat uw pagina langzaam laadt. En uw inhoud is moeilijk te lezen.
Wat gaan Google-gebruikers doen als ze op uw pagina terechtkomen? Druk zo snel mogelijk op hun “terug” -knop.
Dat zal uw bouncepercentage drastisch verhogen . En schaadt de algehele verblijftijd van uw pagina .
Volgens een onderzoek met rangschikkingsfactoren dat we hebben gedaan , scoorden sites met lage verblijftijden meestal lager in de resultaten van Google.
Indirect signaal:
Stel dat een blogger op uw pagina belandt. Je inhoud is geweldig en uw Core Web Vitals zijn goed.
De kans is groot dat de blogger in een toekomstige post naar je zal linken. Maar als de UX van uw site slecht is zal de blogger waarschijnlijk niet lang genoeg blijven hangen om je tekst te lezen.
Dus raad ik aan om regelmatig je Core Web Vitals-scores te bekijken. En ze zoveel mogelijk verbeteren.
Stap 5: verkrijg meerdere resultaten voor hetzelfde trefwoord
Dit is absoluut een geavanceerde SEO- strategie. Dus als je helemaal nieuw bent bij SEO, zou ik me hier meer concentreren op stap # 1-4.
Rangschikking op meerdere plaatsen is een geweldige manier om de positionering van uw site in de SERP’s te verbeteren. Het is dus de moeite waard om te doen. Vooral voor zoekwoorden die superbelangrijk zijn voor uw bedrijf.
Kom meer te weten over SEO
Volg onze stappen en onze blogs om meer inzicht te krijgen in de SEO wereld.